خانه > نقد آلبوم موسیقی > نقدی بر آلبوم عشق من باش بهنام صفوی

نقدی بر آلبوم عشق من باش بهنام صفوی

پیش نقد:

بهنام صفوی، پس از گذشت نزدیک به 5 سال دومین آلبوم خود را عرضه کرد. نکته قابل تامل این بود که بسیاری از منابع اینترنتی این آلبوم را به عنوان اولین آلبوم بهنام معرفی کرده بودند!! البته آلبوم اول بهنام برد زیادی نداشت. بسیاری از دوستداران موسیقی بهنام را از آهنگ ها و تنظیم های چند ماه اخیر او و یکی دو تراک اینترنتی شناختند. آلبوم اول بهنام صفوی به نام بگو دوستم داری در انتهای تابستان سال 1383 به بازار عرضه شده بود و بهنام 5 سال را در سکوت گذراند تا به عشق من باش رسید. حضور پررنگ او در کارهای نسبتا موفق زمستان سال گذشته و بهار امسال و حضور توامان او و سیروان در برخی دیگر از آلبوم ها، زمینه خوبی برای معرفی بیشتر او فراهم کرد. تلاقی دو آهنگساز و تنظیم کننده موفق این روزها در آلبوم از نکات دیگری است که باعث شده  این مجموعه مورد توجه قرار بگیرد.

اینسرت:

طرح اینسرت آلبوم از سیروس سلیمی خلیق است و طراحی قابل قبول و البته نه چندان نو و تازه ای دارد. تصویر روی جلد آلبوم، عکسی واضح از بهنام صفوی در زمینه سفید رنگ است که نام آلبوم و نام خواننده در کنار عکس نوشته شده و نام لاتین آلبوم و نام تنظیم کننده به لاتین روی عکس چاپ شده است. تصویر پشت جلد عکس سیاه و سفید خواننده است که بیشتر از اینکه شبیه بهنام باشد، شبیه سام خواننده تراک معروف رفتی از پیشم است. مجوز آلبوم در زیر عکس نوشته شده است. در صفحه داخلی عکسی بزرگ و واضح از خواننده است که مشخصات آلبوم به لاتین و بزرگ روی جلد نوشته شده است. سه صفحه داخلی در بر دارنده اطلاعات همه تراک ها و اطلاعات نوازندگان است. در دو صفحه هم پویا موزیک تبلیغ اکثر آلبوم های شرکت را کرده است. طرح روی سی دی عکسی متفاوت از خواننده در زمینه کاملا سیاه است.

نکته ویژه اینسرت:

نکته قابل تامل در اینسرت آلبوم وجود دو شماره مجوز برای این آلبوم است که دلیل آن مشخص نیست. این در حالی است که در دو سه هفته گذشته شایعات بسیار زیادی مبنی بر مجوز نداشتن این آلبوم شنیده شده است!

اطلاعات آلبوم:

آلبوم 37 دقیقه ای عشق من باش دارای 9 قطعه است. ترانه های این آلبوم از زانیار خسروی، ساغر شفیعی، رضا ناظری، شهرزاد طباطبایی، زهرا کلاته و علی بحرینی است. ملودی ها از بهنام صفوی، سیروان خسروی، حمید عسکری و شهاب رمضان است. تنظیم قطعات از سیروان خسروی و بهنام صفوی است. در این آلبوم نوازندگانی چون امید حجت، فیروز ویسانلو، پیمان طونی، بابک یوسفی و امید امیری حضور دارند.

 

قطعات آلبوم:

تراک اول ( عشق من باش ) با ترانه زانیار خسروی و ملودی بهنام صفوی و تنظیم سیروان خسروی. این تراک به عنوان معروف ترین قطعه آلبوم به عنوان سر آلبومی قرار گرفته است. قطعه ای که پیش از این با عرضه در فضای مجازی، در مورد واکنش علاقه مندان به کارهای بهنام صفوی سنجشی انجام داد. ترانه ای از زانیار که مختص فضایی شاد سروده شده است و نقطه قابل توجه آن در وزن دهی قسمت

( عشق من باش    جون من باش     نذاری یه روز  این دلو تنهاش … )  است.

ملودی شاد و ریتمیک این قطعه و تنظیم تمیز و مناسب سیروان، تراک خوبی به عنوان اولین قطعه عرضه کرده است و مانند اکثر کارهای اخیر او، نقطه خالی در فضای ارائه شده به شنونده باقی نگذاشته است و از قابلیت های دیجیتالی کاملا استفاده کرده است.

تراک دوم ( خسته شدم ) با ترانه ساغر شفیعی و ملودی بهنام صفوی و تنظیم سیروان خسروی. فضایی دیجیتالی و پتانسیل نهفته در آغاز ملودی، صدای بهنام را همراه می کند. پس از اجرای قسمت ابتدایی ترانه زیبای این قطعه، ملودی ریتم سریعی می گیرد و در فضایی تکنو مانند که خواننده آن را کنترل می کند، قطعه پیش می رود. تنظیم کننده در قسمت بی کلام، پاسخ مناسب و البته دیجیتالی به خواننده می دهد. اجرای بهنام صفوی بسیار زیباست و احساسی که در صدای او وجود دارد و تحریرهایی که در قسمت هایی از اجرای خود بکار می برد، به زیبایی قطعه کمک شایانی کرده است.

تراک سوم ( غرور ) با ترانه رضا ناظری و ملودی حمید عسکری و تنظیم سیروان خسروی. ملودی آرام و فضایی که بیشتر در ادامه تراک دوم قرار می گیرد. پس از آرام شدن فضای ابتدایی کار، بهنام در زمینه آرام موسیقی، ترانه زیبایی را اجرا می کند. پس از اجرای دو بیت از ترانه، ملودی به روند ابتدایی باز می گردد. ملودی قطعه زیبا و احساسی است. خواننده اجرای خوبی دارد و در میانه قطعه هم اوج می گیرد و قسمتی از قدرت صدای خود را نشان می دهد.

تراک چهارم ( تمنا ) با ترانه ساغر شفیعی و ملودی و تنظیم بهنام صفوی. این قطعه با ترانه بسیار زیبایی که دارد، یک سال گذشته از شبکه های ماهواره ای پخش می شد. بهنام با تغییر تنظیم این قطعه ، آن را در آلبوم خود گنجانده است. تنظیم جدید بهنام نشان داده که سبک کاری سیروان در تنظیم های او هم تاثیر گذاشته است. ملودی زیبا و اجرای بسیار دل نشین بهنام صفوی، این قطعه را هم در زمره کارهای زیبای آلبوم قرار داده است.  ( دوباره تو باد      موهاتو رها کن    منو راهیه    شب قصه ها کن … )

( حالا باز من و نسیم و موج دریا     می مونیم بدون تو غریب و تنها … )

تراک پنجم ( رفیق نیمه راه ) با ترانه شهرزاد طباطبایی و ملودی بهنام صفوی و تنظیم سیروان خسروی. فضای آغازین قطعه مانند تراک سوم است. ترانه این قطعه هم مانند ترانه های پیشین زیبا است و فضا تداعی کننده قطعه احساسی و آرام است. ملودی قطعه بسیار عالی است با تنظیمی دیجیتالی که  صدای گیتار فیروز را هم برای القا بیشتر حس به همراه خود دارد. مشخص است که سیروان تنظیم های قطعات آرام و احساسی را به خوبی قطعات دیگر انجام نمی دهد و شاید اصرار بر پوشش همه فضا، صداهای اضافه ای در کارهای آرام او ایجاد می کند. در هر صورت تنظیم نسبتا خوبی را هم همراه خود دارد که شاید می توانست بهتر از این هم انجام شود.

تراک ششم ( بی تو امشب ) با ترانه زهرا کلاته و ملودی و تنظیم بهنام صفوی. این قطعه همنام آلبوم افشین سپهر است که تیم هنری آن همین تیم بوده است. شاید این قطه قرار بوده در آلبوم افشین سپهر باشد و حال در این آلبوم قرار گرفته است!! ملودی زیبای کار بسیار عالی روی ترانه خوب قطعه نشسته است. ملودی کار، تصور صدای غیر از بهنام را مشکل کرده است. تنظیم بهنام هم مناسب فضای کار است. گیتار اسپانیش بسیار زیبای قطعه که احتمالا از امید حجت است، نقش پررنگی در زیبایی کار دارد. تغییر نوع اجرای خواننده با اوج نیمه ای که می گیرد و تندتر شدن ریتم و تغییر فضا در میانه های تراک، چندین بار به خوبی انجام شده است.

تراک هفتم ( تبریک ) با ترانه علی بحرینی و ملودی شهاب رمضان و تنظیم سیروان خسروی. فضای آغازین متفاوت از کارهای قبل است و شنونده هر لحظه منتظر سریع شدن ریتم است. پس از فضای آغازین، تنظیم فضایی تکنو مانند ایجاد می کند و پس از اجرای قسمت اول ترانه نسبتا خوب تراک فضا پُرتر می شود. با در نظر گرفتن ترانه، می توان استنباط کرد که شهاب رمضان در قرار دادن ملودی روی کار، به خوبی عمل کرده است. تنظیم سیروان خسروی هم در این قطعه قابل توجه است. با توجه به فضای قطعه حتی در هنگام اجرای خواننده، جای خالی احساس نمی شود و این نکته ای است که سیروان را متمایز کرده است. اجرای خواننده در این قطعه کمی شبیه به اجراهای رضا صادقی شده است. زمان ها و نوع اوج گرفتن بهنام در این قطعه این نکته را تداعی می کند. تنظیم سیروان هم می تواند در آن موثر باشد. این قطعه در بین کارهای بهنام، می تواند تراک شاخصی باشد. هر چند بهنام از همه ویژگی های صدایی خود استفاده نکرده است.

تراک هشتم ( بی قرار ) با ترانه ساغر شفیعی و ملودی و تنظیم بهنام صفوی. پیانو آغاز کننده تراک است. فضایی آرام را تداعی می کند و کم کم با افزوده شدن سایر سازها و صداها، بهنام به آرامی با تحریرهای زیبایی شروع به خواندن می کند. تنظیم بهنام مناسب فضای کار او و دلنشین است. در میانه قطعه، خواننده در اجرای خود اوج می گیرد و تنظیم این قسمت هم به خوبی انجام شده است. بابک یوسفی در این قطعه به هنرنمایی پرداخته و به زیبایی در قسمت هایی از تراک نوازندگی کرده است. این قطعه به زیبایی و در نقطه اوج خود به پایان می رسد. ولی نکته نه چندان جالب چیکه چیکه ای است که خواننده با تمام حس به محکمی در قسمت ابتدایی تراک می خواند!

تراک نهم ( دل خسته ) با ترانه رضا ناظری و ملودی و تنظیم بهنام صفوی. فضای ابتدایی آرام و در سبک تراک قبلی است. پس از 50 ثانیه، خواننده ترانه زیبایی را اجرا می کند و پس از اجرای بیت اول، صداهای زمینه با حفظ فضای احساسی قطعه بیشتر می شود. ویولن در این قطعه نقش پررنگی در زمینه صدای خواننده دارد. در قسمت های بی کلام صداهای کمتری به گوش می رسد و مشخص است که تنظیم های آرام و احساسی بهنام کاملا از این نوع تنظیم های سیروان که صدایی دیجیتالی را در فضا قرار می دهد، متفاوت است. و البته تنظیم های آرام بهنام دلنشین تر است. در انتهای این تراک سه تار فضای احساسی را کامل می کند و قطعه را به پایان می رساند.

 

دیدگاه کلی:

آلبوم عشق من باش، مجموعه ای زیبا و قابل توجه است که حاصل همکاری دو آهنگساز، تنظیم کننده و خواننده موفق و خوش سلیقه و البته پرطرفدار است. مجموعه ای که فاکتورهای حرفه ای موسیقی حال حاضر ایران در ان لحاظ شده است. در مجموع این آلبوم، قابل قبول است. در صورتی که بازار موسیقی ایران اوضاع بهتری داشت می توانستیم منتظر استقبال خوبی از این اثر باشیم. فاکتورهای مثبت اثر، صدا و اجرای قابل قبول خواننده، ملودی ها و تنظیم های خوب اثر است. نکته منفی را می توان به زمان زده شدن برخی قطعات دانست. با توجه به اینکه شاید نو ترین قطعه آلبوم عشق من باش است که چند ماه پیش عرضه شده بود. و البته اینکه در مجموع با اینکه آلبوم خوب و قابلی است ولی ویژگی منحصر به فرد و قابل تمایزی ندارد که بتواند اتفاقی در موسیقی رقم بزند و مانند خیلی از آلبوم های دیگر فقط یک مجموعه موسیقی عرضه شده البته از نوع خوب و حرفه ای آن! شنیدن موسیقی های این اثر با کیفیت اصل و آدیو لذت بخش است. دانلود یا کپی حتی با کیفیت های 320 نمی تواند فضای اصلی کار را القا کند.

  1. گلبرگ
    2009/11/11 در 1:25 ب.ظ.

    من واقعا به بهنام جون افتخار میکنم واکثر وقتا اهنگاشونو گوش میکنم.مخصوصا که صورت شیرینی دارن مطمئنا موفق میشن.بهنام جون دوستت داریم.

  2. 2009/11/19 در 10:12 ب.ظ.

    جدا البومش عالییه
    به خصوص تراک هفتم و سوم و اول
    ارزو می کنم همیشه موفق باشه

  3. 2009/11/21 در 10:39 ب.ظ.

    اول اینک سلام
    دوم اینکه دوست عزیز اگر از مطالب سایت ها و وبلاگ ها استفاده می کنی حداقل منبع ان را بنویس!

  4. سارا
    2009/11/24 در 3:17 ب.ظ.

    آلبومش خیلی احساسی و عاشقانه است . دوستش دارم.

  5. Beloved
    2009/12/03 در 2:21 ب.ظ.

    همتون برید به جهنم بی کارهای احساساتی بی سواد جهان سومی ها

  6. محمد
    2009/12/03 در 3:20 ب.ظ.

    اگه ادم با گوش کردن یه نوع اهنگ جهان سومی میشه پس چند تا اهنگ جهان اولی معرفی کن ما هم پیشرفته شیم .در ضمن سعی میکنم من هم از این به بعد هر چی تونستم به مردم فهش بدم شاید تاثیر داشته باشه می خوای اول از تو شروع کنم…….

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: