خانه > آموزش > آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

مبانی جستجوی گوگل:وقتی شما چند کلمه کلیدی (Keywords) را با هم جستجو می‌کنید، یک موتور جستجو یک استراتژی از پیش تعیین شده‌ای برای بررسی و ترکیب کلمات کلیدی شما دارد. آیا هر یک از کلمات کلیدیمی‌توانند به تنهایی در هر جای صفحه وجود داشته باشند یا باید کنار هم قرار گرفته‌ باشند؟ آیا موتور جستجو کلمات کلیدی را با هم جستجو می‌کند یا تک‌تک؟


جستجوی یک عبارت:گوگل به صورت پیش‌فرض، کلمات کلیدی(Keywords) شما را در هر کجای صفحه، چه کنار هم باشند و چه به صورت پراکنده، جستجو می‌کند. برای تغییر نتایج صفحات با کلمات مرتب شده موردنظر ما، آنها را در بین دو کوتیشنKeywords «) قرار می‌دهیم.

برای جستجوی کلمات کلیدیزیر:

to be or not to be

گوگل کلمات کلیدی را در هر جای صفحه که آمده باشند، پیدا خواهد کرد. اگر شما می‌خواهید تنها نتایجی را ببینید که کلمات کلیدی با هم و به عنوان یک عبارت در صفحه آمده‌اند، آنها را در بین دو کوتیشن قرار دهید:
«to be or not to be»

گوگل در این حالت تنها نتایجی را نشان می‌دهد که کلمات کلیدی با هم ظاهر شده‌اند. البته گوگل کلماتی مثل «or» و «to» را در این حالت جستجو نمیکند.
جستجوی عبارت به این روش همچنین زمانی مفید است که شما می‌خواهید عبارتی را بیابید، اما مطمئن نیستید که جمله‌بندی عبارت مورد نظر شما درست باشد
.

یک موتورجستجو همه کلمات کلیدی یا هر یک از آنها را جستجو می‌کند که بر اساس پیش‌فرض بولی صورت می گیرد. موتورهای جستجو می توانند از AND برای جستجوی همه کلمات کلیدی یا OR برای جستجوی هر کلمه استفاده کنند.
درنتیجه حتی اگر موتور جستجو به صورت پیش فرض همه کلمات کلیدی را جستجو کند شما می توانید معمولا به آن یک دستور خاصی بدهید تا آنرا برای یافتن هر کلمه کلیدی راهنمایی کنید.

پیش فرض بولی گوگل AND است، یعنی اگر شما کلماتی را بدون اصلاح کننده ها جستجو نمایید همه کلمات شما را با هم جستجو می نماید.
به عنوان مثال اگر شما برای کلمات زیر جستجو کنید:

snowblower Honda «Green Bay»

موتور، جستجو را برای همه کلمات کلیدی باهم انجام می‌دهد. اگر شما مایلید که مشخص کنید که هر کدام از کلمه‌ها یا عبارات قابل قبول است یک OR بین هر کدام قرار دهید:
snowblower OR snowmobile OR «Green Bay»

اگر شما اصطلاحی را به همراه یک یا دو اصطلاح دیگر میخواهید، ‌آنها را در پرانتز قرار دهید مثل:
snowblower (snowmobile OR «Green Bay»)


میتوانید جستجو برای کلمه snowmobile یا عبارت «Green Bay» به همراه کلمه Snowblower را با پایپ ( | ) که معادل OR است به صورت زیر جستجو کنید که علامت ( | ) یا پایپ نامیده میشود:

snowblower (snowmobile | «Green Bay»)


خنثی سازی:اگر شما مایلید که آیتمی در جستجوی شما ظاهر نشود قبل از آن ( ) قرار دهید:

snowblower snowmobile -«Green Bay»

موتور در این حالت صفحاتی را که شامل snowblower snowmobile هستند و «Green Bay» را در بر ندارند خواهد یافت. نکته ای که باید به آن توجه کرد، علامت () باید درست قبل از کلمه ای که شما آن را در نتایج نمی‌خواهید، باید قرار بگیرد اگر از فاصله نیز استفاده شود دیگر این دستور جواب نمیدهد.

دخالت آشکار:روی هم رفته گوگل برای تمام کلمات کلیدی (Keywords) و عباراتی که شما مشخص می‌کنید، جستجو را انجام خواهد داد (به جز آنهایی که شما با علامت () آنها را نادیده گرفته‌اید) گرچه کلمات معینی وجود دارد که گوگل آنها را به دلیل رواج زیاد در جستجو نادیده می‌گیرد. این لغات به شرح زیر هستند که لغات توقف نامیده می‌شوند.

«I», «a», «the», «of»

شما می‌توانید با اضافه کردن کاراکتر (+) گوگل را وادار کنید که کلمات توقف را نیز در نظر بگیرد:

+the king

همچنین کلمات توقفی که داخل عبارت کوتیشن‌دار (» «) نوشته می‌شوند، نادیده گرفته نمی‌شوند مثل:

«the move» glam

که نتایجی دقیقتر از نتیجه زیر دارد:

the move glam

طبعا به خاطر اینکه گوگل کلمه the را در جستجوی اول در نظر گرفته است، اما در دومی آنرا نادیده گرفته است.


مترادف‌ها:گاهی اوقات شما احساس می‌کنید که از بعضی نتایج مفید بی‌بهره مانده‌اید، زیرا کلماتی که انتخاب کرده‌اید، تنها راه بیان آنچه که به دنبالش هستید، نیستند. اپراتور مترادف گوگل کاراکتر (~) است که زمانی که هر تعداد کلمه کلیدی در جستجوی شما بیاید از گوگل می‌خواهد که تنها معادل‌های دقیق را در نظر نگیرد، بلکه آنچه گوگل فکر می‌کند که هم‌معنی و مترادف کلمات کلیدی هستند را نیز، در برگیرد.

مثل جستجو برای:

~ape


که نتایجی را با کلماتی از قبیل میمون، گوریل، شانپانزه و … (چه به صورت مفرد و چه به صورت جمع) در بر خواهد داشت که میمون یا خویشاوندان متناسب با او را در بر دارد چنانکه گویا شما سرچ کرده‌اید برای:

monkey gorilla chimpanzee

که حتی شامل بعضی چیزها است که حتی فکرش را هم نمی‌کردید. گوگل به صورت الگوریتمی مترادف‌ها را می‌شناسد بنابراین شما از یافتن نتایجی از کلماتی نزدیک، که حتی گنجینه لغات شما آنها را در بر ندارد، شگفت زده خواهید شد. (مترادفات به صورت حروف ضخیم که نزدیک کلمه مورد نظر شما در صفحه نتایج است، نشان داده می‌شوند. بنابراین به راحتی قابل تشخیص‌اند.)


رنج عددی:یکی از مشکل‌ترین چیزها برای نشان دادن در یک جستجوی اینترنتی مقادیر تاریخ و پول و اندازه و وزن و ارتفاع یا هر جفت ارزش اختیاری است.
اپراتور مقادیر عددی که (..) است نتایجی را که در مقادیر عددی معین شده جستجو می‌نماید. آیا به دنبال یک جفت پمپ پرادا با سایز 5 یا 6 هستید؟ این یکی را برای سایز امتحان کنید:

prada pumps size 5..6

شاید شما به دنبال هزینه کرئن 800 تا 1000 دلار برای یک دوربین دیجیتال قشنگ اس‌ال‌آر هستید، سرچ کنید برای:

slr digital camera 3..5 megapixel $800..1000


یک چیزی که باید به خاطر داشت این است که همیشه یکسری راهنما را به عنوان معنی مقادیر تامین نمایید، مثل سایز یا مگاپیکسل یا کیلوگرم و … شما همچنین می‌توانید دستور مقدار عددی را فقط با یک عدد به کار ببرید که آنرا به مینیمم یا ماکزیمم عبارت تبدیل می‌کند. آیا شما می‌خواهید خشکی مانتانا که حداقل 500 زمین است بیابید؟ مشکلی نیست:

acres Montana land 500..


جستجوی آسان و جست و جوی با بخت و اقبال:کلید جستجوی با بخت و اقبال چیز قشنگی است. در برابر دادن یک لیست نتایج جستجو که انتخاب می‌شوند و به شما داده می‌شوند. شما با جاروب آنچه گوگل فکر می کند که بیشتر برای داده جستجو شده شما متناسبند، مواجه خواهید بود. کلمه واشنگتن پست را تایپ کنید و دکمه جستجو با بخت و اقبال را بزنید که شما را مستقیم به washingtonpost.com می‌برد و اگر کلمه پریزیدنت را تایپ کنید شما را مستقیم به سایت whitehouse.gov می‌برد.


حساسیت به وضعیت:بعضی موتورهای جستجو نسبت به وضعیت حروف حساس هستند، اما گوگل حساس به آن نیست و حروف زیر همگی برای گوگل یکسانند:

Three, three, ThrEE, ThrEE

بعضی از موتورهای جستجو تكنیكی به نام Stemming را پشتیبانی می‌كنند كه تكنیكی است كه معمولا با اضافه كردن * یا گاهی ؟ به عبارت موردنظر از موتور جستجو درخواست می‌كند كه به جای این علامت، مشتقات آنرا جستجو كند.


به عنوان مثال جستجوی moon* نتایجی مثل moons, moonlight, moonshot را در برخواهد داشت.
گوگل از این ویژگی به طور صریح استفاده نمی‌كند. ولی زمانی كه شما جای یك كلمه را در عبارتی نمی‌دانید، می‌توانید از * استفاده كنید كه از این ستاره به معنای جانشین یك كلمه كامل در گوگل، برداشت می‌شود. بنابراین طبق گفته های بالا جستجو برای «three * mice» موارد زیر را در نتایج خواهد داشت:

finds three blind mice, three blue mice, three green mice,


چقدر این ویژگی گوگل بدرد می‌خورد؛ مطمئنا به اندازه ویژگی stemming مفید نیست ولی بازهم موجب گیج شدن مبتدیان نمی‌شود. یك * یك جانشین برای یك كلمه است، دو * به معنای دو كلمه و …

این ویژگی در موارد زیر قابل استفاده است:


1- فائق آمدن بر محدودیت 10 كلمه گوگل ( در گوگل عبارت‌هایی كه بین دو كوتیشن قرار می‌گیرد، نباید بیش از 10 كلمه باشد) شما این مثال‌ها را (مثلا عبارت Fourscore and seven years ago, our fathers brought forth on this continent) كه زیاد برای پیدا كردن یك شعر یا نقل قول تكرار می‌شوند را، اگر امتحان كنید، گوگل تنها تا كلمه on عمل جستجو را انجام خواهد داد و همه آنچه بعد از آن می‌آید، توسط گوگل نادیده گرفته می‌شود.


2-بررسی تكرار یك عبارت معین یا مشتق عبارت مثل: (درباره دستور این‌تایتل بعدا توضیح داده خواهد شد)

intitle:»methinks the * doth protest too much»


و یا

intitle: «the * of Seville»


3- پر كردن جاهای خالی حافظه یك آدم‌حواس‌پرت! شاید شما فقط یك قسمت كوتاه یك ترانه را به یاد بیاورید كه جستجو تنها از آنچه شما به یاد می‌آورید، به جای بازسازی تصادفی استفاده می‌كند.
بیایید یك مثالی را مرور كنیم، سرود «Good Times» كه توسط چیك سروده شده است، كه خط زیر را بیان میكند:

«You silly fool, you can’t change your fate.»


شاید شما یك ترانه را گوش كرده‌اید، اما شما یادتان نمی اید كه كلمه fool درست است یا چیز دیگری بوده، اگر شما اشتباه كرده باشید ( اگر درستش به عنوان مثال «You silly child, you can’t change your fate» باشد) شما هیچ جوابی نخواهید یافت.

راه حل استفاده از ویژگی گوگل است كه به جای آن كلمه سرچ كنیم:

«You silly *, you can’t change your fate»


شما این تكنیك را می‌توانید برای نقل‌قول‌ها و شعرهای غنایی و … به كار ببرید، شما باید حواستان را جمع كنید که به اندازه كافی از متن نقل‌قول را سرچ كنید تا به یك نتیجه واحد برسید. مثلا عبارت زیر كه قسمتی از مثال بالاست نتایج زیادی در بر خواهد داشت:

«you * fool»

دستورات و المان‌های خاص:
علاوه بر OR و AND و جستجو‌های عبارتی، Google دستورهای خاص زیادی را برای محدود نمودن جستجوی شما فراهم نموده است.
همانند همه موتورهای جستجوی Full Text، در گوگل به جای اینکه صفحات وب تنها بر اساس عنوان و توضیحات آنها ایندکس شوند، صفحات وب کامل ایندکس می‌گردند. دستورهای خاص به کاربران گوگل اجازه می‌دهند که جاهای معینی از صفحات وب را برای اطلاعات به خصوصی، جستجو
نمایند، و این اجازه را به کاربران گوگل می‌دهند که بتوانند جاهای معینی از صفحات وب را برای اطلاعات بهخصوصی،جستجو نمایند (که آنها اپراتورهای پیشرفته نیز نامیده می‌شوند). این ویژگی (دستورات و المانهای خاص) خیلی چاره‌ساز است مخصوصا زمانی که شما با بیش از 8 بیلیون صفحه وب مواجه هستید و می‌خواهید دامنه جستجوی خود را محدودتر نمایید!


مثلا ذکر اینکه کلمات عبارت مورد نظر شما تنها بایستی در عنوان یا URL صفحات وب باشد، می‌تواند کمک شایانی به شما برای بدست آوردن نتایج بسیار خاص داشته باشد. در ادامه به شرح برخی از المان‌های دستوری معمول خواهیم پرداخت:


intitle:این المان جستجوی شما را به عنوان صفحات وب محدود می‌کند و متغیر :allintitle صفحاتی که عنوانشان تمام کلمات ذکر شده جستجو را دربردارد را پیدا می‌کند و هر دو دستور زیر، قبل کلمات کلیدی استفاده می‌شوند.

intitle:»windows xp»
allintitle:»windows xp» microsoft


همچنین ممکن است شما ترجیح دهید از دستور :allintitle استفاده نکنید، چون در ترکیب با دستورات دیگر ممکن است خوب کار نکند.


site:این دستور به کاربر اجازه می‌دهد که جستجوی خود را به یک سایت محدود نماید.

site:loc.gov
site:thomas.loc.gov
site:edu
site:nc.us

نکته ای که تذکرش لازم است اینست که این دستور، دستور خوبی برای یک وب‌سایتی که شامل زیرشاخه‌هایی (مثل /~sam/album/ ) است، نمی‌باشد. مثلا شما نمیتوانید با دستور :site همه صفحات را در http://www.geocities.com/test/test1/6485 بیابید و گوگل هیچ نتیجه‌ای برای جستجوی شما نخواهد یافت. به جای این دستور، دستور :inurl پیشنهاد می‌شود.


inurl:این دستور جستجوی شما را به URL صفحات وب محدود می‌کند. این دستور برای یافتن صفحات help بسیار خوب کار می‌کند، زیرا آنها نسبتا در ساختار خود منظم هستند و :allinurl متغیری است که همه کلمات لیست شده در URL را پیدا می‌کند ولی در ترکیب با دستورت دیگر خوب کار نمی‌کند.

inurl:help
allinurl:search help


همانطور که می‌بینید استفاده از :inurl به جای :site یک مزیت ضروری دارد و آن اینست که شما می‌توانید از آن برای جستجوی ساب‌دایرکتوری‌ها (زیرفهرست‌ها) نیز استفاده نمایید.


تذکر: در استفاده از دستور :inurl برای داشتن نتایج بیشتر از //:http استفاده نکنید.

همچنین شما می‌توانید :inurl را در ترکیب با :site به کار برید تا بتوانید اطلاعات ساب‌دامین‌ها (زیردامنه‌ها) را استخراج نمایید. برای مثال opensource.org چند تا ساب‌دامین دارد؟ یک جستجوی سریع به شما کمک می‌کند تا به پاسخ این جواب برسید:

 

site:opensource.org -inurl:www.opensource.org


این جستجو از گوگل میخواهد تا تمام صفحات دامنه opensource.org را لیست کند، اما صفحاتی را که از زیر دامنه معمول www هستند و شما آنها را قبلا دیده بودید، نادیده بگیرید.


link:این دستور فهرستی از صفحاتی که به URL تعیین شده لینک داده‌اند را، می‌یابد. اگر :link را وارد کنید شما به فهرستی از صفحاتی که بهصفحه گوگل لینک داده‌اند، دست می‌یابد ( نه در هر جای دامنه google.com ) نگران نباشید اگر آدرس شما با //:http همراه نباشد، شمابه آن نیازی ندارید. بنابراین اگر آدرس شما //:http هم داشت، باز گوگل آنرا نادیده می‌گیرد. این دستور به خوبی با هر URL با محتوای بزرگ کارمی‌کند. مثلا سرعت جستجویش درhttp://www.opensource.org/test/test1 فرقی با بالاترین مرتبه سایت، مثل opensource.org ندارد.


cache:این دستور یک کپی از صفحه‌ای که در گوگل ایندکس گذاری شده است را، می‌یابد. حتی اگر آن صفحه دیگر در URL اصلی در دسترس نباشد یامحتوایش بکلی تغییر کرده باشد.

cache:www.yahoo.com

cache گوگل مخصوصا برای باز یافتن نگارش قبلی یک صفحه که بارها تغییر می‌کند، مناسب است.


daterange:این دستور جستجوی شما را به تاریخ بخصوصی یا یک محدوده تاریخی که صفحه در گوگل ایندکس گذاری شده، محدود می‌نماید. باید در نظر داشت که این جستجو، کاری به تاریخی که یک صفحه ساخته شده است، ندارد و تنها بر مبنای تاریخ ایندکس گذاری در گوگل، عمل می‌کند.

«Microsoft» «Windows XP» daterange:2450958-2450968
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: